Nem kell félni az ismeretlentől
Jó döntés volt Szadán építőanyag-kereskedést nyitni – összegezte az elmúlt két és fél évet Varga Ferenc, az Új-Ház Centrum Budapest Zrt. vezérigazgatója lapunknak adott interjújában. Ami egyedi: őszintén vallott a pénzügyekről is.
– Szeptemberi szakmai reggelek Szadán címmel indítottak országosan is egyedülálló bemutató-ismeretterjesztő rendezvénysorozatot még az ősz elején. Mertek nagyot álmodni?
– Valóban, merész lépésre szántuk el magunkat. A hozzánk hasonló építőanyag-kereskedelmi üzleteknél megszokott, hogy egy-egy gyártó vagy beszállító kitelepül a kereskedésbe és ott várja az érdeklődőket, leginkább kivitelező vállalkozókat, vállalkozásokat, esetleg ugyanőket invitálja a saját gyárába bemutatóra. Mi ezt a fajta megjelenést továbbgondoltuk: mi lenne, ha egy hónapon át minden hétköznap reggel három órán át más-más témában különböző gyártók tartanának bemutatókat? A hosszú időtartama és az összetettsége miatt ilyet eddig idehaza egyetlen kereskedő sem vállalt be. A sok előkészítő munkát követően végül szeptember 8. és október 1. között megtartottuk ezt a rendezvénysorozatot a szadai üzletünkben.
– Mi volt a cél tulajdonképpen?
– Azt tapasztaltuk, hogy az év második fele minden piaci szereplőnek fellendülést hozott az építőiparban. Azt is láttuk, hogy a lakosok is bátrabban indítanak el építkezést, ház- vagy lakásfelújítást. Úgy véltük, a vásárlóink, legyen az kivitelező vagy magánszemély, nem feltétlenül ismerik a velünk kapcsolatban álló gyártók, beszállítók valamennyi újdonságát, fejlesztését, így utóbbiak közreműködésével még több olyan információt adhatunk át, amelyekkel az érdeklődők megkönnyíthetik saját építési, felújítási munkájukat. A szakmai reggelek alatt valamennyi előadót és látogatót vendégül láttuk egy-egy kávéra, szendvicsre, pohár vízre, a közérthető előadások után pedig kötetlen hangulatban bárki megnézhette, kipróbálhatta az adott napi témához kapcsolódó alapanyagokat, eszközöket, kérhetett közvetlen tanácsokat, tehetett fel őt érdeklő kérdéseket. A teljesség igénye nélkül: a csempéktől a különböző vakoló-, burkoló- és ragasztóanyagokon át a csaptelepekig minden terítékre került.
– Milyen volt a fogadtatás?
– Izgultunk mi is, és a gyártók is. Úgy számoltuk, ha naponta legalább két fő látogató részt vesz az adott napi programon és belőlük visszatérő vásárló lesz, akkor már megérte belevágni. Ehhez képest átlagosan napi 10 és 30 fő között volt a látogatószám. Volt, aki délután óvatosan érdeklődött a reggel felől, és miután biztattuk, a másnapi programon már ott volt. Eljöttek egyetemi oktatók, műszaki és építészeti tanulmányokat folytató egyetemisták is. Széles közönséget mozgattunk meg, ez mindenképpen siker.
– Ezek szerint felesleges volt az izgalom…
– Igen. A tanulság az, hogy nem kell félni az ismeretlentől, érdemes egyedülálló, nagy dolgokba belevágni.
– Immár közel két és fél éve működik az üzletük Szadán, alighanem akkor ez is ismeretlen és nagy dolognak számított. Hogyan értékeli ezt az időszakot?
– Két részre bontanám a választ. Első az üzleti rész. Még az előkészületek során nagyon sokat elemeztük ezt a környéket, többek között közlekedési, térségi, egyéb bővítési, vásárlói szemszögből egyaránt. Azt láttuk, hogy ez a térség rengeteg fejlesztési lehetőség előtt áll, ami közvetve nekünk is előnyös lehet. Mindent figyelembe véve bátran belevágtunk, és nagy örömmel vettük a 2023. májusi indulást. A nyitás előtti években soha nem látott magasságokban járt a hazai építőipar, így joggal reménykedhettünk a biztató kezdetben. Aztán nem így lett, sajnos bekövetkezett egy általános hazai gazdasági visszaesés, amit mi is megéreztünk. Az első két üzleti évünk nagyon nehéz volt, az idén viszont már növekedést tapasztaltunk, és az ősz elejétől azt látjuk, hogy végre talán jó évünk lehet. Ha ez az ütem kitart 2025 végéig, akkor jó eséllyel átlépjük az egymilliárd forintos éves nettó árbevételi határt – ami titkos álmunk, célunk volt. De kudarcaink is akadtak. Például több olyan terméket is kerestek a vásárlóink, amelyeket mi nem igazán tartottunk fontosnak, ezért nem is szerepelt a választékban. Viszont így bevételtől estünk el. Ezt figyelembe véve jövőre például szeretnénk festékeket értékesíteni, és terveink szerint a kerti bútorokat is felvesszük a kínálatunkba.
– Ritkán szoktak cégvezetők ennyire őszintén beszélni a pénzügyekről, kudarcokról.
– Sajnos általános magyar szokás, hogy inkább sírunk-rívunk, és nem büszkélkedünk, inkább titkoljuk, ha jól megy az üzlet. Mert ha büszkék vagyunk a sikerre, akkor irigyeket szerzünk. Leginkább Ausztriában és Lengyelországban tapasztaltam, hogy ott a cégek, még ha versenytársak is, örülnek egymás sikereinek. Szerintem ez a jó hozzáállás, én is ezt követem.
– Tehát ez az értékelés üzleti oldala. Mi a másik?
– Az érzelmi, személyes rész. Vezető- és tulajdonostársaim nevében is mondhatom, hogy a lehető legjobb helyre jöttünk. Nagyon szeretünk itt lenni, dolgozni. Talán az egyik itteni partnerünk mondta, hogy neki Szada a világ közepe, és ennyi idő után már nekünk is Szada lett a világ közepe. Barátságos, jó emberekkel dolgozhatok együtt, akik között több szadai lakos is van. Barátságos, jó kuncsaftok járnak hozzánk visszatérően vásárolni, akik olyan őszinteséggel, kedvességgel jönnek, ahogy a sarki kisboltokba szokás betérni. Privát vagy üzleti találkozóim során elég sokszor tapasztalom, hogy Szadával valahogy mindenki képben van, csak jókat mondanak a településről, az itt élőkről. Ennek kutatom az okát… Úgyhogy ez az egész régió kiváló közeg, és ezért felelős vállalkozásként igyekszünk is megköszönni, visszaadni azt a sok jót, amit kaptunk.
– Hogyan?
– Svájcban hallottam a következő mondást: amit megvehetsz a faluban, azt a faluban vedd meg; amit nem vehetsz meg a faluban, azt a szomszéd faluban vedd meg; amit nem vehetsz meg a szomszéd faluban, azt a közeli városban vedd meg; amit nem vehetsz meg a közeli városban, azt a megyédben vedd meg; és amit nem vehetsz meg a megyédben, azt a szomszéd megyében vedd meg. Ezt vesszük figyelembe mi is. Ha valami nem kapható nálunk, de valamelyik helybéli vagy közeli versenytársunknál igen, mi ajánljuk őt, átirányítjuk hozzá a vevőt. Számunkra természetes, hogy a megbeszélésre érkező üzleti partnereinket A Szűcs fogadójában látjuk vendégül ebédre, ahogy az is, hogy a rendezvényeinkre a közeli Sukta pékségből szerezzük be például a szendvicseket. Társadalmi felelősségvállalási programunknak eleget téve pedig segítjük a szadai önkormányzatot az idősek ajándékcsomagjainak összeállításában, és támogatjuk a Margita Idősek Otthonát is.
– Még egy kicsit térjünk vissza a sikeresnek bizonyult szakmai reggelekre. Folytatása következik
– Igen, ezt a sorozatot szeretnénk jövőre is folytatni. Van egyéb tervünk is, egy hasonlóan egyedülálló programban is gondolkodunk. De ennél többet most nem szeretnék elárulni…
Raffai Ferenc