Mff J Mretben

Időszerűvé vált a komplex infrastruktúra-fejlesztés

Csompont

2024 februárja óta zajlik a Székely Bertalan út–Fenyvesligeti út csomópontjának korszerűsítési folyamata. A koncepcióterv, az engedélyezési és a kiviteli tervek elkészültek, szeptemberben pedig megkaptuk az építési engedélyt, így 2026 elején indul a közbeszereztetés folyamata.

A Szadán élők a mindennapokban közlekedve ugyanazzal a jelenséggel találkozhatnak, amit több Pest vármegyei településen lakók is megtapasztalnak. Az ugrásszerűen megnövekedett közúti, valamint a különböző intézmények, illetve bevásárlóközpontok körüli forgalommal. Ennek biztonságos, korszerű és fokozatos megtervezésére, kiépítésére vállalkoztunk Szadán – a rendelkezésünkre álló gazdasági környezetet figyelembe véve. Ötlet és szakmai kreativitás van, továbbá megfelelő szakemberek is segítenek bennünket. A költségvetési, adózási, pályázati környezet szab határt annak, amit a prioritások mentén meg szeretnénk valósítani.

Történelmi adottság

Budapest lakossága az utóbbi években 300 ezer fővel csökkent, amely létszám a főváros körüli vonzó településeken jelent meg. Ezek egyike sem volt felkészülve infrastrukturálisan arra, hogy ekkora bővülést befogadjon. Az agglomerációs községek nagy többsége – így Szada is – falusias településszerkezetű. Anno 25 évvel ezelőtt is felbukkant már ez a probléma, akkoriban az addig a fővárosban élők közül sokan választották Szadát új lakhelyül, és a régi településszerkezet már akkor is meglévő adottság volt. A mérték, a mennyiség az, ami azóta megváltozott.

Az agglomerációban kialakultak az ún. „alvó” településrészek. Ennek egyik tipikus példája Szada fenyvesligeti része. A Fenyvesliget öt év alatt füves rétből komplett lakóparki településrésszé vált, amely tipikusan zsáktelepülésrész, három ki- és egyben bejárattal a Székely Bertalan útra. Szadának éppen ez út a Szentjakab–Mogyoród felőli történeti településkapuja, és annak köszönhetően, hogy a Szada lakosságszáma megháromszorozódott, a növekedésből adódóan a forgalma is jelentősen felerősödött. Ezt az ugrásszerű bővülést sajnos nem követte megfelelő méretű települési közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztés.

Az alapoktól indulunk

Erre vállalkoztunk most. A konkrét fejlesztési terület a Székely Bertalan út és a Fenyvesligeti út kereszteződése. Építőmérnökként korábban részt vettem a hazai autópálya- és hídépítésekben, a településfejlesztések során tervezői, kivitelezői, ellenőri tapasztalatokra tettem szert, így örömmel vettem részt a fenyvesligeti fejlesztésben, a koncepciótervezéstől a kiviteli terv elkészítéséig, és ezt folytatom az engedélyeztetési eljárásban is. 2026-ban a megvalósítás, a kivitelezés és a forgalomba helyezés a cél.

A jelenlegi kereszteződés még akkor készült el, amikor a Fenyvesliget füves, ligetes terület volt, és csak egy-két ház állt ott. Egy keskeny utacska haladt be, részben föld-, részben makadámútként. A csomópontban egy hegyesszögű útcsatlakozás van, amely nehezen belátható a járművezetőnek a stoptáblánál. A növényzeten kívül egy trafóval felszerelt villanyoszlop is akadályozza a biztonságos ki- és befordulást, zavarja a látómezőt. A közelmúlt baleseti statisztikái szerint már több koccanásos baleset is előfordult itt. Nincs megoldva a gyalogos- és kerékpáros-forgalom átvezetése sem. A Fenyvesliget felől és felé érkező és induló forgalom a reggeli és a délutáni órákban torlódásokat és veszélyes közlekedési konfliktusokat okoz.

„Menjünk vissza a kályhához!” – sokan ismerik ezt a mondást, amelynek az eredete elég egyszerű. Régen a kályha gyakran a szoba sarkában állt, így amikor gyakorlás közben újra akarták kezdeni a táncolók a keringőt, először mindig vissza kellett menni a kályhához, vagyis a kiindulóponthoz. Esetünkben ezt a kiindulópontot a településfejlesztésnél az jelentette, hogy keressük meg Szada legproblematikusabb közlekedési pontjait, tegyünk ezek között sorrendet, és szisztematikusan induljunk el. Jelen esetünkben a Mogyoród felőli településkaputól kezdjük a fejlesztéseket. A helyszín veszélyes és nagy forgalmú kereszteződés, hiányos keresztmetszettel, korszerűtlen forgalomtechnikával. A Magyar Közút Nzrt. (MK) a Székely Bertalan úton néhány éve egy kis szakaszt felújított, de a beavatkozás nem vette figyelembe a forgalomfejlődést.

Szada jó példa arra, hogy szemléltessük, milyen hiányokkal küzd az állami közútfejlesztés. Második éven vagyunk túl, amikor a Dózsa György út – a Szadán átmenő főút – egy-egy szakaszának burkolata megújul. A Dózsa György úton eddig két szakaszt újíttatott fel Szada önkormányzata a Magyar Közúttal együttműködésben. A kezdeményezést minden esetben az önkormányzat tette, amiben a korlátozott költségvetéssel rendelkező MK partner volt.

A terveztetés

A jelenlegi tervezéssel, engedélyezéssel és reményeink szerint 2026-os kivitelezéssel érintett Székely Bertalan úti kereszteződésben az MK az üzemeltető, míg a Székely Bertalan út melletti kerékpárút és a Fenyvesligeti út Szada önkormányzatának üzemeltetési területe.

Ahhoz, hogy a tervezést, az engedélyezést és végül a kivitelezést keresztül tudjuk vinni, első lépésben kezdeményeznünk kellett a Magyar Közút igazgatóságánál a megfelelő koncepcióval alátámasztott a fenyvesligeti csomóponti bővítést.

A településeknek időszakonként felül kell vizsgálniuk a helyi építési szabályzatukat (HÉSZ). Ezek munkarészei a közlekedési tervek is, közlekedési elemeket tüntetnek fel, és javaslatot tesznek koncepcionális szinten a fejlesztési irányokra. Ezt a HÉSZ-felülvizsgálatot az önkormányzat 2022-ben elvégezte. Részt vettem a lakossági fórumon, s akkor még csak fenyvesligeti lakosként megosztottam véleményeinket, javaslatainkat.

2024 februárjában Szada önkormányzata koncepciótervet készíttetett a Fenyvesligeti út–Székely Bertalan út kereszteződésében gyalogos-átkelőhely kialakítására. A terv egyeztetése során új elemként felmerült a kerékpáros-átvezetés lehetőségének megtervezése is. Az egyeztetéseken már részt tudtam venni közösen a koncepcióterv készítőjével (SKS Terv Mérnökiroda Kft.), a Magyar Közút osztályvezetőjével és Szada polgármesterével. Javaslatként merült fel az egyes forgalmi irányok forgalomnagysága, azok vizsgálata. Így az „egyszerű” gyalogátkelőhely-tervezés komplex csomóponti fejlesztéssé alakult. Nyár közepétől részt vehettem a tervezési folyamatban, egyeztetésekben civil mérnökként és a településrészt képviselő lakosként. Ekkor indult el az engedélyezési és kiviteli tervek készítésének folyamata.

Hol tartunk?

2024. november végén az engedélyezési, kiviteli tervek elkészültek. Ezeket, többkörös egyeztetést követően, benyújtottuk Magyar Közúthoz és engedélyeztetésre a vármegyei kormányhivatalhoz is. 2024. november végéig a közműszolgáltatókkal is lezajlottak az egyeztetések. 2025. január közepén a Magyar Közút Nzrt. megküldte a közútkezelői engedélyt és hozzájárulást. Az abban foglaltak alapján Szada Nagyközség Önkormányzata megkérte az Építési és Közlekedési Minisztériumtól az ún. építtetői kijelölést, párhuzamosan pedig megindult az önkormányzat és a Magyar Közút Nzrt. között a konzorciumi szerződés előkészítése. A Pest Vármegyei Kormányhivatal igen jelentős leterheltsége miatt az 55 napos hivatalos eljárással szemben hosszú engedélyezési folyamaton vagyunk túl, de végre 2025. szeptemberében megkaptunk az építési engedélyt és így el tudjuk indítani a kivitelező kiválasztását.

Mi lesz?

Létrejön egy biztonságos, ún. smart típusú gyalogátkelőhely (sárgán villogó lámpával, napelemes megvilágítással). Megterveztük a kerékpáros-átvezetést is a Fenyvesliget irányába – mivel a helyszín a HÉSZ-ben kerékpáros-hálózati gyűjtőutat is magában foglal, így a távlati folytatás kiépítését már biztosítani tudja a megtervezett csomópont. Fentieken túl egy forgalmi sávokat elválasztó középszigetet is kialakítunk, előtte és utána záróvonallal, ami tiltja a jelenleg legveszélyesebb manővert, az előzést. Itt sávelhúzás is lesz, ami a településkapu hatását forgalomtechnikailag erősíti. Figyeltünk arra, hogy a Fenyvesligeti út jelenlegi hegyesszögű csatlakozásának szögét megváltoztassuk, és a kereszteződést geometriailag Mogyoród felé toltuk. Így mindkét irányban teljes belátása lesz a stoptáblánál a járművek vezetőinek. A növényzet tisztítását követően új fákat telepítünk, a fajtakiválasztásnál ügyelve a klimatikus viszonyokra is. A kertészeti áruda esetében pedig az osztott telek miatt figyelembe vettük, hogy még egy kapubehajtót szükséges biztosítani.

A Székely Bertalan út csomóponti szakaszon a teljes burkolat megújul. A fenyvesligeti bekötőútnál új pályaszerkezet épül közel 100 méter hosszon. A csapadékvíz helyben tartására külön is figyelmet fordítottunk, így az út környezetében nagy ívű, csészeszelvényű, könnyen gondozható árkokat terveztünk be.

Bízunk benne, hogy az eddigi előkészítési folyamataink nem voltak hiábavalók, és 2026-ban már a kivitelezés részleteiről is beszámolhatunk.

Juhász Sándor alpolgármester


Utoljára frissítve: 2025 november 24. 15:13